När ens förälder inte bryr sig om en

 
Det är nämligen så att min pappa bryr sig inte om mig. Därför jag mår dåligt just nu som jag påpekade i förra inlägget där jag uppdaterade inlägget. Han har fyra andra barn som han tyvärr har stötat undan i många år nu, likaså sin syster och nu har han tydligen beslutat att strunta i mig också. För några veckor smsade vi och han skrev att jag fyller ju år snart och jag skrev då och frågade om han ville komma till mamma när jag fyller år då vi tänkt fira där, vilket han ville. Jag smsade honom några gånger bara några dagar innan jag fyllde år om tid och jag fick inget svar, ringde även och mobilen var avstängd. Min mamma ringde honom på dörren och sa att jag har försökt nå honom. Efter det var mobilen på då min mamma hade ringt honom. Jag fortsatte att smsa honom när jag fick veta det, men fick ändå inte svar. Jag kanske ha ringt, men det är uppenbart att han inte bryr sig om mig eftersom han inte svarar på mig alls och när han har mobilen avstängd två dagar innan jag fyller år och han visste jag skulle återkomma med tid. Kanske kunde han inte smsa, men då borde han på något sätt försökt nå mig iallafall. Han bor utanför huset där min mamma bor, så han kunde lätt gå upp till henne och bett om att få låna hennes telefon för att ringa mig. Grejen är den att jag inte är den som borde ta intiativet hela tiden för att ha kontakt. Han kommer aldrig till mig i princip, jag är den som hela tiden ska komma till honom. Min födelsdag var igår och jag fick aldrig något grattis och det fick jag inte förra året heller.
 
En utav mina systrar skrev att detta var väntat tyvärr att han skulle stöta undan mig också. Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Hon förstår om jag vill säga upp kontakten med honom, men vill samtidigt inte det. Jag vill inte vara den enda som håller i kontakten. Jag vill hålla kontakten kvar med honom, men ändå inte. Men om han ska börja stöta bort mig också så kanske jag inte har något val. Och struntar jag i honom nu så får jag en känsla av dåligt samvete, för uppenbarligen mår han inte bra, då han struntar i alla han har hållt kärt och bara dricker. Det här är jättesvårt. Jag känner mig helt sårad emellan åt och i natt grät jag tre gånger i sträck. När jag började stor gråta och det slutade, så började det snabbt igen. Min pappa har aldrig varit som en vanlig riktig pappa, utan alkoholen har gått före. Men man har ändå några fina minnen med honom. Som t.ex. alla långa bilresor när man var liten, när vi campade, när vi fiskade och när jag sov över hos honom. Detta får mig att totalt falla i tårar. En del tror det bara är att strunta, men det är det inte. Det är ändå en människa som har skapat mig jag pratar om och som dessutom börjar komma upp i åldern då han är äldre än många andra pappor och jag tänker ofta att det kanske inte är många år kvar jag har tillsammans med honom och dessutom dricker han mycket. Tänk om jag säger upp kontakten. Ska jag då bara "nu säger jag upp kontakten med honom och får aldrig se honom mer" och om några år ska jag då tänka "undra om min pappa lever eller inte". Jag får gråten i halsen av att bara tänka på det. Jag har endast ett minne av att min pappa sagt "jag älskar dig" och då var han full. Nu börjar tårarna komma igen.
#1 / / Tuula:

Jag tror att du har besvarat dina egna frågor, Emma.. Känn efter vad ditt hjärta vill, och agera därefter..

Jag känner så väl igen mig i det du skriver, har också en pappa som fullkomligt struntat i mig och min syster.. jag har alltid velat vara hans tös, men när han skaffade ny familj så glömdes jag bort..

Svar: Jo jag har ju gjort det märker jag, men samtidigt är det svårt när det är som det är. Usch vad jobbigt :( Förstår inte hur man kan strunta i sina barn
Emma

#2 / / Louise Lundström:

Fy, jag kan inte föreställa mig hur det känna vännen.. Lider verkligen med dig :( 💗

Svar: Ja det är hemskt :( tack <3
Emma

#3 / / Johanna :

Hej Emma!
Jag har gått igenom liknande händelse där våran far lämnade mig och mina syskon under många år men vi fick åter kontakten igen efter att han själv gått igenom en stor livskris och lyckades komma åter på benen igen!

Tyvärr är det många vuxna människor som mår väldigt dåligt (din far kanske blev behandlad på samma hjärtlösa sätt under sina barndomsår och därför inte vet hur man ger kärlek varken till sina barn eller till sig själv). För att han ska kunna komma tillbaka till ett fungerande liv igen behöver han ta itu med sitt alkholmissbruk och det är endast något han själv måste vilja och ta tag i. Det du kan göra är att uppmuntra honom till att söka hjälp för sitt missbruk och vad jag tror på en god miljö såsom en hälsosam kyrka samt söka sina intressen. Sedan när livet börjar fungera som det ska kanske han kommer på vem han egentligen är och vilka människor han egentligen älskar?

För din egen skull, fortsätt göra det du tycker om och ta vara på de goda människor du har i din omgivning. Våga tro på en god framtid!

Lycka till och kom ihåg att du är värdefull.
//J

Svar: Hej! Jag vet inte så mycket om min pappas barndom, bara att min farfar var kärleksfull och jag tror min farfars bortgång kan ha med pappas mående att göra, men samtidigt inte. Han dog för snart 25 år sen och min pappa var annorlunda när vi syskon var yngre. Då engagerade han sig mer, men sen vet jag att han drog min bror i örat ibland och skrek på honom. Men när vi blev äldre så började han strunta i sina barn och min bror blev i princip utslängd när han bodde hemma. Jo, jag har också tänkt att försöka hjälpa honom med det, men jag tror inte han riktigt skulle bry sig, för han bryr sig knappt om nånting. Tack för dina uppmuntrade ord! Kram
Emma

#4 / / miningalinn:

Vad tråkigt att läsa sånna här inlägg men det är nog int allt för ovanlig, tyvärr!:( Styrkekrmar till dig!

Svar: ja :( kramar!
Emma