Mobbning gör ont

Jag sitter på facebook och läser hur en tjej blir grovt trakasserad för sitt utseende. För mig som upplevde mobbning i många år som yngre så kan jag inte låta bli att bli förbannad. Det gör så ont. Mobbning är sjukt. Om dessa mobbare bara visste hur det känns och hur ont det gör att det faktiskt kan leda till självmord. Jag avskyr mobbare. Bokstavligt talat. Jag vet att dom som mobbar har haft det tufft och jag står bakom människor som har haft det tufft, men jag kan inte göra det när det gäller mobbare. Jag talar ifrån hjärtat nu. Det går bara inte. Dessa människor som mobbade mig när jag var barn som har satt sina spår och gjort att jag fått vissa men för livet, tror ni jag kan ha någon förståelse, sympati och empati för dom? Nej, inte ett dugg. Det enda jag kan se är bilder i huvudet som fick mig att må dåligt och mitt hjärta säger nej att kunna förstå dom.
 
Mobbning kan ske på olika sätt. Ska man ge svar på vad mobbning är så kan man inte bara säga "någon säger någoot dumt eller slå" för det är mer än så. Mobbning är inte bara slag eller elaka ord. Det måste finnas något som symboliserar mobbning. Och vad är det? Jo, det är att den utsatte känner sig kränkt. Vilket kan vara både skratt åt personen, att man exkluderar någon (någon får inte vara med i ett kompisgäng eller man struntar i att en person sitter ensam medans man sitter och umgås med massa folk), detta är indirekt mobbning, men också att man viskar till en person om någon eller gör blickar till personen. Dessa situationer är kränkande, alltså är det mobbning.