Min matschema och träning + varför ska man gå ner i vikt?

Hur jag lägger upp mat när jag ska gå ner i vikt är inget speciellt direkt. Nu började jag igår, men jag har gått ner i vikt förut och jag kör alltid på det här sättet. Jag äter allt jag vill äta, men i mindre portioner än vanligt och oftare. Man kan faktiskt äta av allt, det är mängden som spelar roll. (om du nu inte har något problem med mat eller sjukdom som gör att du inte kan äta salt, fett ect.) Någon som säger annat, då undrar jag hur jag har kunnat gå ner i vikt trots pizza och korv med bröd när jag trotsallt åt lite av det? Allt jag skriver är baserat på mina egna erfarenheter och dom är inte fel. Det jag brukar göra också är att minska på potatis och pasta, och ersätta den delen jag har tagit bort med extra kött eller sallad istället. Men i sin helhet äter jag mindre portioner än vanligt.
 
Min matschema kan se ut såhär på t.ex.
Frukost: Tvåknäcken med smör och ost och två ägg, eller ta bort något av det och ta kvarg istället. (när jag väl äter frukost, händer sällan).
Lunch: Äter vad jag vill, som jag nämnde ovanför, alltså äta mindre portioner och mindre av pasta och potatis och ta sallad istället.
Mellanmål: Det brukar se ut som frukosten, men ibland bara frukt och nån knäcke, eller ägg och frukt, eller frukt och knäcke. Det är svårt att säga, men till frukost och mellis är det just kvarg, knäcke, frukt eller ägg jag äter.
Middag/kvällsmat: Samma som med lunchen.
 
Träning
Gällande träning så tränar jag inte. Ärligt talat så är det bland det tråkigaste jag vet och jag mår bara dåligt av det. Jag går hellre ut och går, men det händer inte ofta det heller. Enda träningsformen jag gillar hyfsat är simning, så det passar jag på nu när det är fint väder. Gå till badhuset, simma där och sen gå hem. När jag gått ner i vikt förut har jag knappt rört mig då heller. När det gäller viktminskning så är det 80 procent av vad du äter som påverkar vikten, och träning endast 20 procent. Ibland händer det att jag gör Plankan på ca 30 sekunder, då jag har märkt att det är effektivt. Den gör att magen blir plattare och 30 sekunder om dagen har nog alla tid att lägga på.
 
Om jag blir sugen på något
Då äter jag antingen frukt eller popcorn. Popcorn är nyttigare än andra sötsaker, men då ska det vara popcorn du poppar på spisen och kryddar själv. Krydda helst inte med salt. Men ät i lagom mängd. Jag har tänkt kolla upp nyttiga recept gällande eget godis, kakor osv utan socker och låg kaloriinnehåll.
 
Det är inte lätt att gå ner i vikt och många gånger har jag hållt på att ge upp, men vill man verkligen gå ner i vikt så ger man sig tusan på att man ska gå ner i vikt också. Jag har ganska starka viljor så när jag vill något så vill jag det verkligen och kämpar då för det. Man måste tillåta sig själv att falla tillbaka på ruta ett så länge man inte ger upp helt. Något jag har lärt mig är att välja rätt period att gå ner i vikt. Är man deprimerad och stressad är det svårt. Är det sommar är det svårt, iallafall för mig, men då är det samtidigt lättare för mig att röra på mig eftersom jag gillar mest promenader och det lockar inte att gå ut och traska mitt i vintern direkt. Detta slår jag med då det är väldigt svårt. Har man tenta i skolan, ja då är det gott att äta massa sötsaker under tiden man pluggar. Men framförallt måste man vara taggad till 110 procent för att kunna gå ner i vikt. Annars tröttnar man fort och ger upp lätt.
 
Varför bör man gå ner i vikt? (jag tar upp sjukdomar, och vill du inte läsa för att inte bli skrämd, så läs inte denna del som ska komma nu. Utan jag vill ta upp denna del för att ge er motivation)
Några viktiga punkter som förhoppningsvis kan ge dig motivation till att gå ner i vikt, varför det är bra att gå ner i vikt, förutsatt att du är överviktig, annars ska du verkligen inte göra det! Tänk på det att vara underviktig är inte bra heller och bli inte rädd för mat när du ska gå ner i vikt. Tyvärr blir en del personer som bantar väldigt rädda för att ens stoppa något i munnen, att de tillslut slutar äta och det är knappst nyttigt! Jag känner att det är lite dubbelmoral när det gäller bantning. Det är hets om att banta för att bli nyttig, men att vara underviktig är inte heller nyttigt!
 
* För att förhindra sjukdomar orsakad av fetma. Hjärtsjukdomar, levern, diabetes ect. All onödig fett i kroppen ligger över organen, vilket gör att de inte orkar kämpa tillslut. Diabetes ökar av fetma. Diabetes orsakas inte av sockret i sig, utan av all fett som finns i sötsaker och skräpmat. Som jag nämnde i ett annat inlägg så har jag en pojkvän med diabetes (men har den ärftliga typen) och många vet att den är hemsk, men allt jag får se, så tro mig, den är hemskare än vad du tror och du vill inte ha det! Du vill inte räkna kolhydrater och du vill inte få lågt blodsocker att du blir aggressiv på dina nära och kära, men framförallt vill du inte hamna i koma!
 
* För att bli piggare
 
* För att bli fräschare (detta stämmer in på mig och den känslan är underbar och gör att du vill fortsätta gå ner i vikt).
 
* För att bli gladare
 
* För att få bättre självkänsla. (det får man oftast för man ser snyggare ut, men tänk på att du ska förlora vikt för du vill se bättre ut för dig själv och inte någon annan, men framförallt att hälsan ska komma först).
 
Publicerat i Livsstil
#1 / / Sanna:

Lycka till! :)

Svar: Tack! :)
Emma

#2 / / Linda:

Lycka till och hoppas du når ditt mål!

Jag blir dock lite skrämd av att du skriver att träningen inte spelar någon roll. Var finns källan till att det är 20% träning och 20% mat?

/ Linda

Svar: Tack! Jag har inte skrivit att det inte spelar någon roll. Utan jag skrev fakta när jag skrev 80 procent mat och 20 procent träning. Kan leta upp källa. Men för mig är det maten som mest påverkat min vikt och det vet jag är sant
Emma

#3 / / Linda:

20% träning och 80% mat, såklart :)

Svar: Nu har inte jag en exakt källa, kan leta upp när jag kommit hem men googlar du på Google så kommer det upp massor. Nu har inte jag boken men jag gick
Näringslära på gymnasiet där det också stod något om det
Emma

#4 / / Linda:

Ja tack, gör det gärna, för i mina öron låter det absurt att det skulle vara så. Hälsa, träning och viktminskning handlar ju om energy in - energy out. Det funkar med att bara göra det ena och inte det andra gällande båda, såklart. Men för mest effekt är det ju att balansera mat och träning :)

#5 / / Anonym:

Tycker att det vore en bra idé att träna också. När man går ner i vikt är det inte bara fett man tappar utan även muskelmassa. Så någon form av träning borde du lägga in. Och en Anna bra idé vore att prata med en dietist på vårdcentralen. Dem kan ge jättebra hjälp och göra hela processen enklare då man har någon som kan pusha en.

Svar: Jag skrev ju att jag går till badhuset och simmar? Jag gör hellre än träning som att gå ut och gå och simma än att gymma. Bättre att göra sånt man gillar.
Emma

#6 / / Linda:

Nu har ja läst på lite och visst stämmer det. Men det är nog bara för jag är så van att träna hellre än köra med maten jag tyckte det lät så tokigt :)
Kör hårt!

Svar: Aha okej :)
Emma

#7 / / Ofelia:

Vill du ha lit tips? Men se bara till att du behåller en hälsosam vikt och inte går ner allt för mycket :)

Mat som innehåller mycket kalorier:

-Naturgodis och nötter (dubbelt så mycket kcal än vad det är i vanligt lösgodis.)
- Advokado (är jättenyttigt, men en riktig kaloribov)
- Choklad (mycket "värre" om man vill ha ett lägre energiintag än t.ex. godis)

Mat som innehåller lite kalorier (men är mättande)

- Melon! (innehåller nästan ingenting, en hel honungsmelon kan vara lika mycket som två lindorkulor)
- Jordgubbar, hallon, persikor och det mesta i fruktväg
- Sallad och de flesta grönsaker (gurka, paprika, tomat)
- Vanligt kött med låg fettprocent (man kan skära bort fettet eller äta t.ex. rostbiff, skinka eller kassler) innehåller över dubbelt så lite som t.ex. köttbullar eller korv i samma mängd.
- Att under en period (då man vill minska i vikt) väljer lättprodukter kan även det göra stor skillnad utan att man behöver känna sig mycket hungrigare.

Svar: Åh tack för denna! Denna är bra då jag försöker hitta mat som är lite kalorier!
Emma

#8 / / Evelina M:

Hej Emma! Måste bara säga att de som skriver massa om att träna, jag kan säga som så att om du ätit väldigt mycket socker innan (vilket du själv säger att du gjort) så kommer du gå ner i vikt bara på att sluta äta socker. Träningen kam börja senare, ta allt i en takt du känner funkar, annars försvinner bara motivationen. Och skit i frukt!! Det är som godis, du kan i stort sätt äta en snickers då istället för äpple. Ägg är riktigt bra! Och om du tycker om potatis så kan du koka potatisen dagen innan och steka den dagen efter, det blir mindre stärkelse i den då. Starta dagen med te gjort av riven ingefära och citronsaft, kickar igång matsmältningen och det är rena hälsobomben! Lycka till 😊

Svar: Hej. Ja det vet jag. Jag gick ner i vikt för några år sen och gick ner ca 13 kg och jag tränade knappt alls, men det var för jag slutade med sötsakerna då. Precis. Just nu fokuserar jag på endast kosten som ändå är det viktigaste, sen träningen. Tar jag allt på en gång finns risken att jag går ner för fort. Okej :) Ägg köpte vi faktiskt 40 st idag :) Ja jag älskar verkligen potatis! Tack för tipsen! :) Tack så mycket!
Emma

#9 / / Evelina m :

Och lyssna inte på Ofelia, ursäkta mig men FETT TAR BORT FETT! Börja aldrig äta lightprodukter eller räkna kalorier. Min pappa gick ner 60kg på ett år och tog bort alla kolhydrater. Ät så jävla mycket fett du vill! Givetvis inte choklad eller sockrat. Men glöm inte att sockret binder fett. Och fett tar bort fett, det fick jag lära mig av en dietist! Nu ska jag sluta spamma din blogg haha 😂

Svar: Okej :) inga problem. skriv så mycket du vill ;)
Emma