Världsdiabetesdagen på Ullared

Igår anlände älskling och jag i Habo för att åka till Ullared idag med hans mamma och syster. Vi kom hem vid sex tiden nu ikväll och jag har legat och sovit pga för lite sömn i natt och jag är riktigt trött!

Idag är det Världsdiabetesdagen. Diabetesbloggerskan Sofia (diabetesia.se) hade ett event i Stockholm och det hade varit roligt att gå på det men Ullared har varit bokad länge. Förhoppningsvis kanske nästa år!

Idag stödjer vi diabetes och diabetiker lite extra genom att bära något blått. Tobias och jag fixade texter på våra blåa tröjor som vi limmade på. Texten lyder "jag bär blått för diabetes". Hur stödjer jag sjukdomen genom att bära blått fick jag en fråga då det enligt vissa människor så handlar det enbart om pengar. De undrar hur jag bidrar med pengar genom att bära en blå tröja. Blått är diabetesens färg. Sjukdomen har en blå cirkel. Många diabetiker skäms för sin sjukdom och gömmer den då de blir dåligt bemötta av ickediabetiker. Mobbning, kränkningar, hot, myter och felaktig fakta. Att jag som ickediabetiker visar mitt engagemang genom att bära en blå tröja som är diabetesens färg så visar det att de inte behöver skämmas för sin sjukdom för mig och att inte alla ickediabetiker är likadana, att det även finns ickediabetiker som faktiskt visar medkänsla för dom och inte bara behandlar dom illa. Dessutom visade jag tröjan med en tydlig text bland massa människor på Ullared och diabetes är vanligt så någon diabetiker såg säkert mig och tyckte det var fint gjort av mig. Att
jag engagerar mig för dom och visar medkänsla. Jag har fått extrem fina kommentarer från diabetiker som tycker det är fint gjort av mig. Hur är det att inte stötta sjukdomen? Idag tänker jag på er alla diabetiker. Jag må inte ge en stor summa pengar till forskningen men jag skulle om jag kunde, men jag visar mitt engagemang och stöd och medkänsla för er. Idag har jag burit mina diabetesarmband, min pin med den blåa cirkel på min jacka, tröjan och även skänkt pengar till diabetesforskningen. Jag vill bara säga hur grymma ni diabetiker är. Vilka hjältar och kämpare ni är! 💙